Ouderen man en kinderen spelen met bal

Alles over kortdurend verblijf bij Proteion

Wordt u (of een naaste) kortdurend opgenomen in een zorgcentrum van Proteion? Dan kunnen we ons voorstellen dat u vragen heeft. Op deze pagina vindt u een toelichting op het beleid van Proteion rondom kortdurende zorg.

Heeft u aanvullende vragen? Stelt u deze dan gerust aan het Klantcontactcentrum via 088-850 00 00 of de medewerkers van het zorgcentrum waar u gaat verblijven. 

Klap de oranje balk uit om een onderwerp te kiezen.

Om kwalitatief goede zorg te bieden werken we binnen Proteion vanuit een visie op persoonsgerichte zorg en ondersteuning. Dit houdt in dat onze medewerkers u als cliënt ondersteunen bij het maken van keuzes die bij uw waarden, gewoonten, wensen, behoeften, vaardigheden en doelen passen. Op basis van deze keuzes kunt u de regie over uw leven zoveel mogelijk behouden en wordt de zorg en ondersteuning die wij leveren in gezamenlijk overleg hierop aangepast. 

Bij start van de zorg spreken we af wie uw eerste contactpersoon is of (wettelijk) vertegenwoordiger is.Het is belangrijk dat een eventuele wijziging van uw contactpersoon of (wettelijk) vertegenwoordiger zo snel mogelijk wordt doorgegeven bij onze medewerkers. 

Alle cliënten hebben een eigen zorgdossier. Het dossier wordt digitaal bijgehouden. Onderdeel van het zorgdossier is het zorgleefplan ofwel behandelplan, waarin staat beschreven hoe we de zorg uitvoeren. Het zorgleefplan is een middel om goede zorg te verlenen en wordt in samenspraak met u en/of uw vertegenwoordiger opgesteld. Door een goed zorgleefplan kunnen de medewerkers de zorg, behandeling en ondersteuning adequaat afstemmen op uw wensen en behoeften. U heeft te allen tijde recht op inzage in uw zorgdossier. 

Wij maken hiervoor gebruik van het zorgnetwerk Carenzorgt. Middels Carenzorgt kunt u het zorgdossier inzien en communiceren met de zorgmedewerkers. Bij de start van de zorg ontvangt u de inloggegevens en informatie over de werking van Carenzorgt. 

Bij start van de zorg bieden wij u een zorg- en dienstverleningsovereenkomst die de basis vormt voor de te leveren zorg. Deze dient u zo spoedig mogelijk na de start van de zorg te ondertekenen. Onderdeel van de zorgovereenkomst zijn de algemene voorwaarden, waarin de rechten en plichten rondom de zorg zijn geregeld. 

Afhankelijk van het soort zorg dat u ontvangt, neem de arts van Proteion de medische zorg tijdelijk van uw huisarts over. In sommige gevallen neemt een andere huisarts de medische zorg tijdelijk van uw eigen huisarts over. Voorafgaand aan het kortdurend verblijf wordt dit met u besproken. 

Als het nodig is, kan de arts andere behandelaren inschakelen. De arts heeft de regio in het team dat samen de zorg voor u regelt en uitvoert. 

U kunt, indien mogelijk, uw medicijnen in eigen beheer houden. Kunt u de medicijnen zelf niet meer beheren, dan doen wij dat voor u. Als wij uw medicatie beheren, dan wordt deze geleverd door de apotheek waarmee wij samenwerkingsafspraken hebben gemaakt. Dit regelen wij voor u met deze apotheek. 

De Nationale Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden vormt de leidraad voor het handelen van onze medewerkers. De beroepscode geeft de waarden en normen van de beroepsgroep weer. Belangrijke waarden zijn bijvoorbeeld: betrouwbaarheid, respect, eerlijkheid, rechtvaardigheid, niet schaden, respect voor de autonomie van de zorgvrager. 

Veilige zorg is belangrijk voor onze cliënten, medewerkers en vrijwilligers. Daarom hebben wij meerdere regelingen die betrekking hebben op verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag bij cliënten, medewerkers en vrijwilligers. Grensoverschrijdend gedrag is bewust of onbewust, verbaal of non-verbaal gedrag dat door degene die ermee wordt geconfronteerd als ongewenst en onprettig wordt ervaren. Meer informatie over de verschillende vormen van dit gedrag en de afspraken die we hier binnen Proteion over hebben, zijn te vinden in het beleid omtrent veilige zorg

Medewerkers en vrijwilligers gaan vertrouwelijk om met informatie die zij tijdens de werkzaamheden van u en/of uw naasten te horen krijgen. Voor de bescherming van uw privacy in het kader van de registratie van persoonlijke gegevens hebben wij een reglement vastgesteld, zoals bepaald in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

Bij het maken van afspraken over de zorg en ondersteuning die we bieden, gaan we er vanuit dat vrijheid vanzelfsprekend is. Dit betekent dat u zoveel mogelijk de eigen regie houdt over de zorg en ondersteuning die wij bieden. Soms is het echter noodzakelijk om zorg te verlenen waarmee u, of degene die u vertegenwoordigt, het niet eens is. Als we die zorg tóch geven, is er sprake van onvrijwillige zorg. Dan geldt de Wet zorg en dwang. In de folder Wet zorg en dwang is hierover meer informatie te vinden. 

Hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik die nodig zijn gedurende uw verblijf bij ons, worden door ons verstrekt. Hulpmiddelen voor permanent gebruik, bijvoorbeeld een rolstoel die u ook thuis blijft gebruiken, worden niet door ons bekostigd, maar vanuit uw zorgverzekering of door de gemeente betaald. 

Uw bezoek is altijd welkom. Wij hanteren geen vaste bezoektijden. Wel vragen we bezoek om rekening te houden met geplande zorg- en behandelmomenten. In voorkomende gevallen hebben de geplande zorg- en behandelmomenten voorrang op bezoek. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Het verblijf bij ons is kortdurend van aard en gericht op terugkeer naar huis. In aanvulling op hetgeen in de algemene voorwaarden staat, eindigt de overeenkomst op het moment dat:

  • uw indicatie c.q. de termijn waarvoor de overeenkomst is aangegaan verloopt;
  • het opnamedoel behaald is;
  • uw verblijf niet langer medisch noodzakelijk is;
  • er sprake is van een andere zorgbehoefte dan die vanuit uw indicatie geleverd kan worden
  • er sprake is of blijkt te zijn van een indicatie voor zorg vanuit de Wlz (Wet langdurige zorg).

Waar nodig zorgen wij ervoor dat thuiszorg wordt ingeschakeld en zorgen wij voor een overdracht.

Wij verstrekken aan u twee broodmaaltijden en een warme maaltijd per dag. Aangaande uw wensen en zorgbehoeften met betrekking tot eten en drinken, maken we afspraken met u.

Gedurende uw verblijf wassen wij het linnengoed zoals kussenslopen, lakens en handdoeken. U draagt zelf zorg voor het (laten) wassen van uw kleding.

Afhankelijk van de setting waarin u verblijft is uw kamer of appartement standaard met een aantal zaken ingericht. Meer informatie hierover ontvangt u voor de start van de zorg. Het kan zijn dat er sprake is van een tweepersoonskamer.

De rol van informele zorgverleners - mantelzorgers en vrijwilligers - in de zorg neemt een belangrijke plek in. Proteion erkent het belang van een goed samenspel tussen informele en formele zorg en de bijdrage die dit levert aan de kwaliteit en continuïteit van zorg, ook in de overgang naar de thuissituatie. We juichen de betrokkenheid van uw naasten bij de zorg en ondersteuning dan ook van harte toe en maken hierover graag afspraken.

Veiligheidsvoorzieningen 
In onze zorgcentra zijn automatische brand­melders en andere noodza­kelijke veilig­heidsvoorzieningen aangebracht. Door deze zo optimaal mogelijke beveili­ging is de kans op een gevaar­lijke situatie uiterst gering. Als er onverhoopt brandalarm is, volg dan onverkort de instruc­ties van de dienstdoen­de medewerkers op. Maak in geval van brandalarmering geen gebruik van de lift. Sluit ramen en deuren van uw kamer bij afwezigheid en laat geen kostbare spullen of geld in het zicht liggen. Medewerkers en vrijwilligers zijn herkenbaar aan de badge die zij dragen. 

Preventie van diefstal
We adviseren u geen waardevolle spullen mee te nemen tijdens uw verblijf bij ons. U draagt zelf de verantwoordelijkheid voor uw eigendommen. Laat daarom geen geld of andere kostbaarheden in het zicht liggen en sluit de deur van uw kamer wanneer u afwezig bent. Proteion aanvaart geen aansprakelijkheid voor vermissing of diefstal van uw eigendommen.

Mede in het kader van wettelijke voorschriften en veiligheid geldt binnen de gebouwen van Proteion een rookverbod en een ontmoedigingsbeleid ten aanzien van roken. Ook in uw eigen kamer is het niet toegestaan om te roken. Ingeval u rookt, kunt u dit doen op de daartoe aangewezen plek op het buitenterrein. U bent zelf verantwoordelijk voor het zich verplaatsen van en naar de rookplek.

In een gebouw waar mensen samen wonen, samen werken of samen zorg ontvangen, gelden regels die een bijdrage leveren aan de veiligheid en een ordelijke gang van zaken. Dit noemen we huisregels. Ook binnen de zorgcentra van Proteion gelden huisregels. De huisregels zijn op iedereen van toepassing die in een zorgcentrum van Proteion verblijft of daar op bezoek is en zijn niet vrijblijvend; cliënten of bezoekers kunnen worden aangesproken op de regels wanneer deze niet worden nageleefd.

Elke locatie van Proteion heeft een cliëntenraad. Meer informatie over de cliëntenraad is hier te vinden.

Op iedere locatie is daarnaast een cliëntenvertrouwenspersoon beschikbaar. De cliënten-vertrouwenspersoon adviseert cliënten over zaken die de relatie tussen de cliënt en de zorgaanbieder betreffen en verleent hen zo nodig bijstand bij de aanpak hiervan. Een overzicht van de cliëntvertrouwenspersonen per locatie is op onze website te vinden.

Heeft u een idee, opmerking of klacht? Dan horen we graag van u. Via deze link vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u een idee, opmerking of klacht heeft.

Ik heb nog vragen

Heeft u nog een vraag? Aarzel niet om deze te stellen aan uw contactpersoon in het zorgcentrum of aan de medewerkers van ons Klantcontactcentrum. Het Klantcontactcentrum van Proteion is op werkdagen van 8.00 tot 17.30 uur bereikbaar via 088-850 00 00 (lokaal tarief). Of stel uw vraag digitaal via het contactformulier.

Vragen?

Stel ze aan ons klantcontactcentrum

088 - 850 00 00

(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)

Bel mij terug
Contact