Gaat u (of een naaste) naar een dagbesteding van Proteion? Dan proberen we u zo helder mogelijk te informeren en u te helpen. Toch heeft u vast nog allerlei vragen. Op deze pagina vindt u een toelichting op het algemene beleid van Proteion rondom de dagbesteding. Mocht u specifieke vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met uw Eerst Verantwoordelijk Verzorgende.
Klap de oranje balk uit om een onderwerp te kiezen.
De Nationale Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden vormt de leidraad voor het handelen van onze medewerkers. De beroepscode geeft de waarden en normen van de beroepsgroep weer. Belangrijke waarden zijn bijvoorbeeld: betrouwbaarheid, respect, eerlijkheid, rechtvaardigheid, niet schaden, respect voor de autonomie van de zorgvrager.
Veilige zorg is belangrijk voor onze deelnemers, medewerkers en vrijwilligers. Daarom hebben wij meerdere regelingen die betrekking hebben op verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag bij deelnemers, medewerkers en vrijwilligers. Grensoverschrijdend gedrag is bewust of onbewust, verbaal of non-verbaal gedrag dat door degene die ermee wordt geconfronteerd als ongewenst en onprettig wordt ervaren. Meer informatie over de verschillende vormen van dit gedrag en de afspraken die we hier binnen Proteion over hebben, zijn hier te vinden.
Elke regio van Proteion heeft een cliëntenraad. Meer informatie over de cliëntenraad is hier te vinden.
Bij aanvang van de begeleiding spreken we af wie uw eerste contactpersoon is. De eerste contactpersoon is ons aanspreekpunt. Ingeval u (deels) wilsonbekwaam bent, is er een (wettelijk) vertegenwoordiger die beslissingen neemt op het gebied waarop u wilsonbekwaam bent. In dit laatste geval is de vertegenwoordiger ons eerste aanspreekpunt.
Het is belangrijk dat adreswijzigingen en mutaties van de (wettelijk) vertegenwoordiger en contactperso(o)n(en) zo snel mogelijk worden doorgegeven aan onze medewerkers.
In een gebouw waar mensen samen begeleiding ontvangen, gelden regels die een bijdrage leveren aan de veiligheid en een ordelijke gang van zaken. Dit noemen we huisregels. Ook binnen de dagbestedingen van Proteion gelden huisregels. De huisregels zijn van toepassing op deelnemers, medewerkers en vrijwilligers van de dagbesteding en zijn niet vrijblijvend; men kan worden aangesproken op de regels wanneer deze niet worden nageleefd.
Heeft u een idee, opmerking of klacht? Dan horen we graag van u. Via deze link vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u een idee, opmerking of klacht heeft.
Afhankelijk van uw situatie kunnen de kosten voor dagbesteding en vervoer deels door de gemeente of de rijksoverheid betaald worden. Om daarvoor in aanmerking te komen, heeft u wel een indicatie nodig van uw gemeente of, in sommige gevallen, van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Wij leggen u de procedure graag uit en helpen u op weg. Houd in alle gevallen rekening met een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Deze wordt door het Centraal Administratie Kantoor (CAK) berekend en geïnd.
Meer informatie over uw eigen bijdrage vindt u in de brochure van het CAK:
Afhankelijk van uw situatie betaalt u een eigen bijdrage voor de maaltijden. Meer informatie ontvangt u van onze medewerkers.
Huiselijk geweld en mishandeling vormen binnen onze maatschappij een ernstig probleem. Medewerkers zien of ontvangen incidenteel signalen van of over hun deelnemers die ermee te maken hebben. Om goed met deze situaties om te gaan, werken we volgens de meldcode en de procedure huiselijk geweld. Deze omschrijft welke stappen onze medewerkers dienen te volgen bij een verdenking op huiselijk geweld.
Medewerkers en vrijwilligers gaan vertrouwelijk om met informatie die zij tijdens de werkzaamheden van u en/of uw naasten te horen krijgen. Voor de bescherming van uw privacy in het kader van de registratie van persoonlijke gegevens hebben wij een reglement vastgesteld, zoals bepaald in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wenst u niet gereanimeerd te worden, dan is een niet-reanimeren verklaring vereist. Ga hierover in gesprek met uw huisarts. De niet-reanimeren verklaring wordt toegevoegd aan uw digitale zorgdossier. Indien er geen concrete afspraken bekend zijn, zal conform het beleid in voorkomende gevallen worden overgegaan tot reanimatie.
Een dagbesteding is een openbaar gebouw waar een rookverbod geldt. Ook op het omliggende terrein geldt een rookverbod. Roken mag alleen op daartoe aangewezen plekken in de buitenruimte. Als u rookt, maken we hierover individuele afspraken met u waarbij veiligheid en het waarborgen van een rookvrije werkplek voor onze medewerkers een belangrijke rol spelen.
Bij de dagbestedingen van Proteion geldt de Wet Zorg en Dwang. In de folder Wet Zorg en Dwang is meer informatie over de Wet Zorg en Dwang te vinden.
Alle bewoners hebben een eigen zorgdossier. Het dossier wordt digitaal bijgehouden. Onderdeel van het zorgdossier is het zorgleefplan, waarin staat beschreven hoe we de begeleiding uitvoeren. Het zorgleefplan is een middel om goede begeleiding te verlenen en wordt in samenspraak met u en/of uw vertegenwoordiger opgesteld. Door een goed zorgleefplan kunnen de medewerkers de begeleiding adequaat afstemmen op uw wensen en behoeften. U heeft te allen tijde recht op inzage in uw zorgdossier. Wij maken hiervoor gebruik van het zorgnetwerk Carenzorgt. Middels Carenzorgt kunt u het zorgdossier inzien en communiceren met de medewerkers. Bij aanvang van de begeleiding ontvangt u de inloggegevens en informatie over de werking van Carenzorgt.
Bij aanvang van de begeleiding bieden wij u een zorg- en dienstverleningsovereenkomst die de basis vormt voor de te leveren zorg. Onderdeel van de zorgovereenkomst zijn de algemene voorwaarden, waarin de rechten en plichten rondom de begeleiding zijn geregeld.
Heeft u nog een vraag? Aarzel niet om deze te stellen aan onze medewerkers bij de dagbesteding of aan de medewerkers van ons Klantcontactcentrum. Het Klantcontactcentrum van Proteion is op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via 088 - 850 00 00 (lokaal tarief). Of stel uw vraag digitaal via het contactformulier.
Het Klantcontactcentrum van Proteion is op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar via 088 - 850 00 00 (lokaal tarief). Of stel uw vraag digitaal via het contactformulier.
Stel ze aan ons klantcontactcentrum
(maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur)