Ouderen man en kinderen spelen met bal

Alles over deeltijdverblijf

Deeltijdverblijf wordt aangeboden bij zorgcentrum Proteion RCG in Roermond. Het is een combinatie van thuis wonen en in een zorgcentrum wonen. Uw verblijf thuis en in het zorgcentrum wordt gedurende een lange periode afgewisseld volgens vooraf vastgestelde tijdsperioden. U kunt per 14 dagen kiezen voor een verblijf van 7, 8 of 9 dagen in het zorgcentrum. Op deze pagina vindt u algemene informatie over deeltijdverblijf en informatie over het algemene beleid van Proteion rondom de zorg en het verblijf bij ons. 

Klap de oranje balk uit om een onderwerp te kiezen.

Deeltijdverblijf maakt het mogelijk om langer verantwoord thuis te blijven wonen door bijvoorbeeld mantelzorg te ontlasten en/of te wennen aan verblijf in een instelling. Het is geschikt in situaties waarbij u met behulp van thuiszorg en mantelzorg nog goed thuis kunt wonen. Om in aanmerking te komen voor deeltijdverblijf, dient u aan drie criteria te voldoen:

  • U dient cliënt te zijn bij Proteion en in Roermond te wonen;
  • U dient een WLZ-indicatie (Wet Langdurige Zorg-Indicatie) te hebben. Medewerkers van ons Klantcontactcentrum kunnen u helpen bij de aanvraag van deze indicatie. Ook dient u de de benodigde zorg thuis te kunnen krijgen;
  • Als laatste dient u iedere 14 dagen voor 7, 8 of 9 dagen te kiezen voor een verblijf in het zorgcentrum.

Het verblijf en de geboden zorg tijdens deeltijdverblijf bij Proteion worden volledig vergoed vanuit de WLZ. De WLZ geeft recht op zorg aan verzekerden die blijvend zijn aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht vanwege aandoening(en) of beperking(en). Dit recht op zorg staat voor de rest van het leven vast. Wel kan het zijn dat uw eigen bijdrage aan het CAK door het deeltijdverblijf verandert. Meer informatie hierover kunt u opvragen bij het CAK. Indien u kiest voor een deeltijdverblijf, behoudt u uw eigen huisarts en apotheek.

  • Deeltijdverblijf maakt het mogelijk om langer verantwoord (gedeeltelijk) thuis te blijven wonen. De overgang naar het zorgcentrum wordt zo uitgesteld en meer geleidelijk afgestemd op uw eigen ritme.
  • Wanneer u opziet tegen de opname in het zorgcentrum, kan deeltijdverblijf als tussenoplossing fungeren. Zo kunt u eerst kennismaken met en wennen aan het zorgcentrum.
  • Mantelzorgers krijgen door deeltijdverblijf meer rust en worden ontlast in het bieden van zorg.

Voor het aanvragen van deeltijdverblijf belt u met het klantcontactcentrum van Proteion: 088-850 00 00. Onze Klantadviseur maakt een inventarisatie van de situatie en bespreekt de mogelijkheden.

Als deeltijdverblijf mogelijk is, worden in onderling overleg afspraken gemaakt die passen bij uw individuele situatie. Indien mogelijk vindt er bij u thuis een intakegesprek. Er vindt ook afstemming plaats met uw huisarts. Vervolgens worden concrete afspraken gemaakt over onder andere de aanwezigheidsdagen in het zorgcentrum, het startmoment en de wenperiode.

Deeltijd wonen bij Proteion

Gaat u (of een naaste) deeltijd wonen in een zorgcentrum van Proteion? Dan komt er veel op u af. We proberen u zo helder mogelijk te informeren. Toch heeft u vast nog allerlei vragen. In de onderstaande oranje balk vindt u een toelichting op het algemene beleid van Proteion rondom de zorg en het verblijf bij ons. Mocht u specifieke vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met uw Eerst Verantwoordelijk Verzorgende.

Klap de oranje balk uit om een onderwerp te kiezen.

Bij start van de zorg spreken we af wie uw eerste contactpersoon is. De eerste contactpersoon is ons aanspreekpunt. Ingeval u (deels) wilsonbekwaam bent, is er een (wettelijk) vertegenwoordiger die beslissingen neemt op het gebied waarop u wilsonbekwaam bent. In dit laatste geval is de vertegenwoordiger ons eerste aanspreekpunt.

Het is belangrijk dat adreswijzigingen en mutaties van de (wettelijk) vertegenwoordiger en contactperso(o)n(en) zo snel mogelijk worden doorgegeven bij onze medewerkers.

De Nationale Beroepscode van Verpleegkundigen en Verzorgenden vormt de leidraad voor het handelen van onze medewerkers. De beroepscode geeft de waarden en normen van de beroepsgroep weer. Belangrijke waarden zijn bijvoorbeeld: betrouwbaarheid, respect, eerlijkheid, rechtvaardigheid, niet schaden, respect voor de autonomie van de zorgvrager. 

Veilige zorg is belangrijk voor onze cliënten, medewerkers en vrijwilligers. Daarom hebben wij meerdere regelingen die betrekking hebben op verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag bij cliënten, medewerkers en vrijwilligers. Grensoverschrijdend gedrag is bewust of onbewust, verbaal of non-verbaal gedrag dat door degene die ermee wordt geconfronteerd als ongewenst en onprettig wordt ervaren. Meer informatie over de verschillende vormen van dit gedrag en de afspraken die we hier binnen Proteion over hebben, zijn te vinden in het beleid omtrent veilige zorg.

U behoudt uw eigen huisarts, apotheek, tandarts en eventuele andere behandelaren. Wanneer u medicatie in eigen beheer heeft, bent u zelf verantwoordelijk voor de aanwezigheid van de medicatie op de aanwezigheidsdagen. Voor de dagen dat u bij ons verblijft nemen wij de zorg voor de medicatie van u over. We maken hiertoe afspraken met uw apotheek.

Bij het maken van afspraken over de zorg en ondersteuning die we bieden, gaan we er vanuit dat vrijheid vanzelfsprekend is. Dit betekent dat u zoveel mogelijk de eigen regie over uw leven houdt en de zorg en ondersteuning daarop aansluit. Soms is het echter noodzakelijk om zorg te verlenen waarmee u, of degene die u vertegenwoordigt, het niet eens is. Als we die zorg tóch geven, is er sprake van onvrijwillige zorg. Dan
geldt de Wet zorg en dwang. In de folder Wet zorg en dwang is meer informatie over de Wet zorg en dwang te vinden. 

Binnen Proteion richten we ons op het bieden van goede en verantwoorde zorg, binnen de kaders zoals gesteld in het kwaliteitskader verpleeghuiszorg. Afspraken over de kwaliteit van zorg zijn gebundeld in ons kwaliteitsbeleid. Vanuit dit beleid zorgen we voor continu verbetering van de kwaliteit en veiligheid van zorg. Meer informatie over de kwaliteit en veiligheid van zorg is te vinden in ons kwaliteitsverslag

Om kwalitatief goede zorg te bieden werken we binnen Proteion vanuit een visie op persoonsgerichte zorg en ondersteuning. Dit houdt in dat onze medewerkers u als bewoner ondersteunen bij het maken van keuzes die bij uw waarden, gewoonten, wensen, behoeften, vaardigheden en doelen passen. Op basis van deze keuzes kunt u de regie over uw leven zoveel mogelijk behouden en wordt de zorg en ondersteuning die wij leveren in gezamenlijk overleg hierop aangepast. 

Medewerkers en vrijwilligers gaan vertrouwelijk om met informatie die zij tijdens de werkzaamheden van u en/of uw naasten te horen krijgen. Voor de bescherming van uw privacy in het kader van de registratie van persoonlijke gegevens hebben wij een reglement vastgesteld, zoals bepaald in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

Alle bewoners hebben een eigen zorgdossier. Het dossier wordt digitaal bijgehouden. Onderdeel van het zorgdossier is het zorgleefplan, waarin staat beschreven hoe we de zorg uitvoeren. Het zorgleefplan is een middel om goede zorg te verlenen en wordt in samenspraak met u en/of uw vertegenwoordiger opgesteld. Door een goed zorgleefplan kunnen de verzorgenden de zorgverlening en ondersteuning adequaat afstemmen op uw wensen en behoeften.

Wanneer u op de dagen dat u thuis verblijft thuiszorg van Proteion ontvangt, werken de medewerkers van het zorgcentrum en de medewerkers van de thuiszorg met elkaar samen om de zorg en ondersteuning die we u bieden op elkaar af te stemmen.

U heeft te allen tijde recht op inzage in uw zorgdossier. Wij maken hiervoor gebruik van het zorgnetwerk Carenzorgt. Middels Carenzorgt kunt u het zorgdossier inzien en communiceren met de zorgmedewerkers. Bij de start van de zorg ontvangt u de inloggegevens en informatie over de werking van Carenzorgt.

Bij start van de zorg bieden wij u een zorg- en dienstverleningsovereenkomst die de basis vormt voor de te leveren zorg. Onderdeel van de zorgovereenkomst zijn de algemene voorwaarden, waarin de rechten en plichten rondom de zorg zijn geregeld. 

Binnen Proteion is beleid geformuleerd rondom palliatieve zorg, euthanasie en andere zaken die de zorg rondom het levenseinde aangaan. Wanneer u bij ons komt wonen bespreken we welke wensen u heeft. Deze wensen worden vastgelegd in uw zorgdossier en regelmatig geëvalueerd. 
In de periode rond het levenseinde is het belangrijk dat de medewerkers die bij de zorgverlening zijn betrokken, steun en begeleiding geven. Met name de verzorgenden zullen deze taak vervullen, omdat zij veel contact hebben met u en uw naasten. Daarnaast kunt u, indien gewenst, ondersteuning krijgen van de geestelijk verzorger

Indien u uw eigen huisarts behoudt wanneer u bij ons komt wonen, raden we u aan uw wens ten aanzien van reanimatie te bespreken met uw huisarts en bij ons door te geven. Indien er geen concrete afspraken bekend zijn, zal conform het beleid in voorkomende gevallen worden overgegaan tot reanimatie. Dit laatste betekent concreet, dat de medewerker zelf reanimeert indien hij hiertoe bekwaam is of in ieder geval acuut de ambulance waarschuwt via 112 of de huisartsenpost. 
Indien u onder behandeling van de arts van Proteion bent, bespreekt deze met u wat uw wens is met betrekking tot reanimeren. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in uw zorgdossier.

Deeltijdverblijf is een combinatie van thuis en in een zorgcentrum wonen en is alleen mogelijk indien er sprake is van een gemiddeld vast en structureel patroon van verblijf in het zorgcentrum. U kunt 7, 8 of 9 dagen per 14 dagen bij ons verblijven.

De gemaakte afspraken over uw verblijf leggen we vast in uw zorgleefplan. U dient zich te allen tijde aan het afgesproken patroon van aan- en afwezigheid te houden. Alleen in onderling overleg en na wederzijdse instemming, met inachtneming van uw indicatie, kunnen de structurele afspraken over uw aan- en afwezigheid gewijzigd worden.

Elke locatie van Proteion heeft een cliëntenraad. Meer informatie over de cliëntenraad is op onze website te vinden.

Op iedere locatie is een cliëntvertrouwenspersoon beschikbaar. De cliëntvertrouwenspersoon adviseert bewoners over aangelegenheden samenhangend met de relatie cliënt / zorgaanbieder en verleent hen zo nodig bijstand bij de aanpak van deze aangelegenheden. Een overzicht van de cliëntvertrouwenspersonen per locatie is op onze website te vinden.

Binnen onze zorgcentra worden veel activiteiten georganiseerd, zowel individueel als in groepsverband. We vinden het belangrijk dat u een zinvolle en plezierige dagbesteding heeft, die is afgestemd op uw persoonlijke wensen en voorkeuren. Hiertoe maken wij bij de start van zorg afspraken die we regelmatig evalueren. 

Binnen Proteion hechten we belang aan de maaltijden en de beleving die daarmee gepaard gaat. Eten en drinken moet ‘lekker‘ zijn en bijdragen aan gezondheid en welzijn. Aangaande uw wensen en behoeften met betrekking tot eten en drinken, maken we bij de start van zorg afspraken die we regelmatig evalueren. 

Heeft u behoefte aan geestelijke zorg rondom levensvragen, rouwverwerking of gewoon aan een goed gesprek? Dan kunt u terecht bij de geestelijk verzorger. Dit ongeacht uw geloof of levensbeschouwing. Meer informatie vindt u in de brochure Geestelijke Verzorging.

Het schoonmaken van uw kamer of appartement valt onder de zorg die wij bieden. Minimaal tweemaal per week, voor aankomst en na vertrek, wordt uw woonruimte schoongemaakt. Verder zijn er enkele werkzaamheden die periodiek plaatsvinden (denk bijvoorbeeld aan het wassen van de ramen). Als u nadere informatie wenst over welke werkzaamheden precies plaatsvinden tijdens de schoonmaak, kunt u dit bij de medewerkers kenbaar maken.

In een gebouw waar mensen samen wonen, samen werken of samen zorg ontvangen, gelden regels die een bijdrage leveren aan de veiligheid en een ordelijke gang van zaken. Dit noemen we huisregels. Ook binnen de zorgcentra van Proteion gelden huisregels. De huisregels zijn op iedereen van toepassing die in een zorgcentrum van Proteion verblijft of daar op bezoek gaat en zijn niet vrijblijvend; bewoners en bezoekers kunnen worden aangesproken op de regels wanneer deze niet worden nageleefd.

De rol van informele zorgverleners - mantelzorgers en vrijwilligers - in de zorg neemt een belangrijke plek in. Proteion erkent het belang van een goed samenspel tussen informele en formele zorg en de bijdrage die dit levert aan de kwaliteit van leven van de bewoner. We juichen de betrokkenheid van uw naasten bij de zorg en ondersteuning dan ook van harte toe. Ook zijn we altijd op zoek naar vrijwilligers die hun steentje willen bijdragen; meer informatie over het uitvoeren van vrijwilligerswerk binnen onze organisatie is op onze website te vinden.

 

Wij stellen u voor de dagen dat u bij ons verblijft een appartement ter beschikking. Het appartement is volledig ingericht en voorzien van de benodigde gebruiksartikelen. Voor het opbergen van eventuele persoonlijke bezittingen of gebruiksartikelen, is een afsluitbare kast beschikbaar. Wij adviseren u geen waardevolle spullen in het appartement achter te laten.

Sleutels behorende bij het appartement krijgt u in bruikleen gedurende de dagen dat u bij ons verblijft. Op wisseldagen kunt u deze ophalen en inleveren bij de receptie van het zorgcentrum. Het is niet toegestaan om huisdieren te houden in uw appartement.

Intern verhuizen
Een interne verhuizing kan tot stand komen op verzoek van het zorgcentrum, maar kan ook op uw eigen verzoek plaatsvinden. Een interne verhuizing vindt altijd plaats in onderling overleg met u. Wanneer de interne verhuizing op uw verzoek plaatsvindt, zijn hieraan enkele voorwaarden en mogelijk ook kosten verbonden. Meer informatie kunt u krijgen bij onze medewerkers.  

Oplevering kamer of appartement 
Rondom de oplevering van een appartement na overlijden of verhuizen gelden een aantal regels. Zo is er een vastgestelde termijn waarbinnen het appartement opgeleverd dient te worden. Ook dient het appartement in originele staat opgeleverd te worden. Bij het niet voldoen aan de richtlijnen kunnen kosten in rekening worden gebracht. Meer informatie hierover ontvangt u van onze medewerkers op moment dat dit aan de orde is.

Mede in het kader van wettelijke voorschriften en veiligheid geldt binnen de gebouwen van Proteion een rookverbod in alle ruimten en een ontmoedigingsbeleid ten aanzien van roken. Ook in uw kamer of appartement is het niet toegestaan om te roken. Het rookbeleid is vastgelegd in onze huisregels. Indien u rookt worden hierover bij de start van de zorg individuele afspraken met u gemaakt.

Voor het vervoer van en naar het zorgcentrum bent u zelf verantwoordelijk. Op wisseldagen kan, na reservering bij de receptie, een halfuur op het binnenplein van het zorgcentrum geparkeerd worden.

In onze zorgcentra zijn automatische brandmelders en andere noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen aangebracht. Door deze zo optimaal mogelijke beveiliging is de kans op een gevaarlijke situatie uiterst gering. 
Als er onverhoopt brandalarm is, volg dan onverkort de instructies van de dienstdoende medewerkers op. Maak in geval van brandalarmering geen gebruik van de lift.

Sluit ramen en deuren van uw kamer of appartement bij afwezigheid en laat geen kostbare spullen of geld in het zicht liggen. Mocht u verdachte personen in het zorgcentrum tegenkomen; meldt dit dan bij een medewerker. Medewerkers en vrijwilligers zijn herkenbaar aan de badge die zij dragen.  

Meer informatie over de zorg en het verblijf in het zorgcentrum, welke voorzieningen en hulpmiddelen hierbij horen, wie de kosten hiervan betaalt en welke aanvullende diensten wij bieden, vindt u op onze website in het Vergoedingenoverzicht  en overzicht Aanvullende diensten. Daarnaast kunt u het Wlz-kompas op de website van het Zorginstituut Nederland raadplegen.

Heeft u een idee, opmerking of klacht? Dan horen we graag van u. Via deze link vindt u meer informatie over wat u kunt doen als u een idee, opmerking of klacht heeft.

Ik heb nog vragen

Heeft u nog een vraag? Aarzel niet om deze te stellen aan uw contactpersoon in het zorgcentrum of aan de medewerkers van ons Klantcontactcentrum. Het Klantcontactcentrum van Proteion is op werkdagen van 8.00 tot 17.30 uur bereikbaar via 088-850 00 00 (lokaal tarief). Of stel uw vraag digitaal via het contactformulier.

Vragen?

Stel ze aan ons klantcontactcentrum

088 - 850 00 00

(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur)

Bel mij terug
Contact