Ouderen man en kinderen spelen met bal

Informatie voor zorgvrijwilligers

Vaardigheden van een zorgvrijwilliger

Als vrijwilliger heeft u de volgende vaardigheden om op de juiste manier hulp te kunnen bieden: 
 
  • bekendheid, in grote lijnen, met de activiteiten van de vrijwilligerszorg en de taak van de vrijwilliger
  • belangstelling voor mensen
  • het besef dat de vrijwilliger er voor de hulpvrager is en niet andersom
  • acceptatie van de hulpvrager zoals hij/zij is
  • kunnen functioneren als ruggensteuntje voor de hulpvrager
  • terughoudendheid met uitspraken en goedbedoelde adviezen
  • respecteren van de privacy van de hulpvrager
  • het besef dat vrijwillig niet vrijblijvend betekent
  • het besef dat er grenzen zijn aan vrijwilligerswerk

Wat bieden wij aan zorgvrijwilligers?

Vrijwilligerszorg biedt aan haar vrijwilligers:
  • een leuke en zinvolle tijdsbesteding, die veel voldoening kan geven
  • begeleiding door coördinator of contactpersoon
  • een introductiebijeenkomst van één dagdeel (verplicht voor alle zorgvrijwilligers)
  • themabijeenkomsten ter ondersteuning van het vrijwilligerswerk
  • plaatselijke bijeenkomsten met collega-vrijwilligers
  • gelegenheid om ervaring op te doen t.b.v. een baan in de toekomst
  • autokilometervergoeding (na overleg coördinator/contactpersoon)
  • ongevallen- en w.a. verzekering tijdens uw vrijwilligerswerk
  • vrijwilligerssamenwerkingsovereenkomst

Vrijwillige contactpersonen

Plaatselijk zijn contactpersonen werkzaam. Deze vrijwillige contactpersonen
verrichten de volgende activiteiten:
  • lokaal en in hun afdeling Proteion Welzijn behartigen
  • huisbezoek bij hulpvragers
  • kennismakingsbezoek bij vrijwilligers
  • koppelen hulpvrager en vrijwilliger
  • het begeleiden van en een ruggensteun zijn voor vrijwilligers
  • het volgen van de hulpverlening die Proteion Welzijn biedt
  • bij Hulp bij Dementie is er directe samenwerking met de trajectbegeleider
  • samenwerken met professionele hulpverleners
  • samenwerken met vrijwilligersorganisaties
  • directe samenwerking met de coördinator over hun werkgebied
  • directe samenwerking met contactpersonen
  • werven vrijwilligers
  • geven van voorlichting, eventueel samen met de coördinator
  • verrichten enkele administratieve werkzaamheden
  • organiseren lokale bijeenkomsten voor vrijwilligers
  • deelname aan overlegvormen tussen contactpersonen en coördinatoren

Aanmelden

Vragen?

Stel ze aan ons klantcontactcentrum

088 - 850 00 00

(maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur)

Bel mij terug
Contact