field:altText

Vraag en antwoord

Hieronder vindt u per onderwerp de meest gestelde vragen over de zorg en ondersteuning van Proteion.

Thuiszorg (persoonlijke verzorging en wijkverpleging) is onderdeel van het basispakket van uw zorgverzekering. Heeft u behoefte aan thuiszorg? Neemt u dan contact op met Proteion, tel. 088-850 00 00. Een wijkverpleegkundige komt vervolgens bij u langs om te bepalen of en hoeveel zorg er nodig is. U betaalt geen eigen bijdrage voor deze vorm van thuiszorg.

Bent u in het bezit van een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) om binnen een zorgcentrum te komen wonen, dan kunt u ter overbrugging ook thuiszorg vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) ontvangen. Wij bepalen samen met u welke en de hoeveel zorg kan worden ingezet. Voor deze vorm van thuiszorg geldt een eigen bijdrage.

Onze wijkteams kunnen u ondersteunen bij uw zorgvragen. Samen met u kijken zij wat u of uw familie of buren zelf kunnen verrichten en voor welke zorg het thuiszorgteam kan worden ingezet (voor de zogenaamde medisch noodzakelijke zorg). Zo nodig krijgen zij daarbij hulp van onze gespecialiseerde behandelaars, zoals diëtist, psycholoog en fysiotherapeut. Ook kunnen ze u helpen om bijvoorbeeld hulp in de huishouding in te schakelen, zorg op afstand voor u regelen of hulpmiddelen aanvragen.

Het wijkteam spreekt met u een richttijd af. Onze medewerker komt tot een half uur eerder of later dan die tijd. Spreekt u 9.00 uur af? Dan zijn we er tussen 8.30 en 9.30 uur. Is de medewerker er na 9.30 uur nog niet? Dan kunt u het klantcontactcentrum van Proteion bellen via telefoonnummer 088-850 00 00.

Afmeldingen voor een zorgmoment (bijvoorbeeld als u een keer niet thuis bent) kunt u doorgeven aan de zorgmedewerker van uw wijkteam wanneer deze bij u is voor de zorgverlening. Indien mogelijk vragen wij u om afmeldingen uiterlijk 48 uur van tevoren door te geven. Komt er geen zorgmedewerker meer bij u langs voor het moment dat u zich wil afmelden? Neem dan contact op met het klantcontactcentrum via 088-850 00 00 om de afmelding door te geven.

U kunt op diverse manieren gebruik maken van hulp bij het huishouden of schoonmaak, namelijk:

  • via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)
  • vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) 
  • particuliere hulp

In onderstaande antwoorden leest u wat deze varianten inhouden. 

Voor schoonmaak vanuit de Wmo kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente. Gemeenten moeten er  namelijk vanuit de Wmo voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Medewerkers van uw gemeente bekijken samen met u of u in aanmerking komt voor hulp bij het huishouden.  Het bepalen of er huishoudelijke hulp nodig is en hoeveel, wordt de indicatiestelling genoemd. Op het moment dat de indicatie is gesteld, ontvangen wij deze informatie van de gemeente. Proteion Schoon neemt dan contact met u op om de huishoudelijk hulp daadwerkelijk te starten.

Bent u in het bezit van een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) om binnen een zorgcentrum te komen wonen, dan kunt u gebruik maken van schoonmaak vanuit de Wlz. Of en hoeveel hulp kan worden ingezet, is mede afhankelijk van de andere door u benodigde zorg. Wilt u meer informatie wenst ontvangen, bel dan met ons klantcontactcentrum via 088-850 00 00.

Komt u niet in aanmerking voor een indicatie voor huishoudelijke hulp? Dan kunt u gebruik maken van particuliere hulp van Proteion Schoon. U krijgt uw vaste hulp en wij zorgen voor de administratie.

Hiervoor kunt u contact opnemen met het Wmo-loket van uw gemeente. Medewerkers van uw gemeente gaan samen met u na of er thuisbegeleiding nodig is.

Het bepalen of er begeleiding nodig is en hoeveel, wordt de indicatiestelling genoemd. Op het moment dat de indicatie is gesteld, ontvangt Proteion deze van de gemeente. De klantadviseur van Proteion neemt dan contact met u op om de begeleiding thuis daadwerkelijk te starten.

Als u al in het bezit bent van een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) om in een zorgcentrum te komen wonen, maar nog thuis woont, wordt betreffende zorg vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) geregeld. In overleg met een klantadviseur wordt bepaald hoeveel begeleiding thuis kan worden ingezet.

Hiervoor kunt u contact opnemen met het Wmo-loket  van uw eigen gemeente. Medewerkers van de gemeente gaan samen met u na of deelname aan een dagvoorziening nodig is. Het bepalen of er begeleiding in de vorm van deelname aan een dagvoorziening nodig is en hoeveel, wordt de indicatiestelling genoemd.  

Op het moment dat de indicatie is gesteld, ontvangt Proteion wij deze van de gemeente. Onze klantadviseur neemt dan contact met u op om de deelname aan de dagvoorziening daadwerkelijk te starten. 

Als u al in het bezit bent van een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) om in een zorgcentrum te komen wonen, maar nog thuis woont, wordt betreffende zorg vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) geregeld. In overleg met een klantadviseur wordt bepaald hoe vaak deelname aan een dagvoorziening kan worden ingezet.

In een zorgcentrum wonen mensen die voortdurend (intensieve) zorg nodig hebben. Denk daarbij aan chronisch zieken, kwetsbare ouderen en mensen met een ernstige geestelijke of lichamelijke beperking / aandoening.

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt of u in aanmerking komt voor deze zorg op basis van de Wet Langdurige Zorg. Het CIZ geeft hiervoor een zogenaamde indicatie af.

De klantadviseurs van Proteion helpen u graag bij het aanvragen van deze indicatie. Neem voor meer informatie contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 088-850 00 00.

Proteion heeft verschillende zorgcentra in Noord- en Midden-Limburg, allemaal verschillend van opzet en grootte. Daarnaast werken we samen met zelfstandige zorgondernemers.

In een servicewoning woont u zelfstandig, met de zorg en ondersteuning die u wenst. Klik verder voor meer informatie over servicewoningen en de plaatsen waar servicecomplexen van Proteion zijn gevestigd.

Ja, dit is mogelijk via Proteion Expertise en Behandeling. Hiervoor is vaak geen verwijzing van uw huisarts of specialist nodig. Klik verder voor meer informatie over de verschillende disciplines en de contactmogelijkheden.

Zorgalarmering is bestemd voor mensen die thuis wonen en die verzekerd willen zijn van professionele hulpverlening als deze onverwacht nodig is. Klik hier voor meer informatie over zorgalarmering en het aanmeldingsformulier.

Woont u in de gemeente Leudal of Maasgouw? Dan kunt u ook kiezen voor sociale alarmering. Door middel van deze alarmering wordt door de alarmcentrale contact opgenomen met door u opgegeven contactpersonen  (kinderen, buren, vrienden) of professionele hulp. Meer informatie over sociale alarmering vindt u hier.

Ontvangt u zorg op basis van de zorgverzekeringswet (via de zorgverzekering), dan betaalt u hiervoor geen eigen bijdrage. Voor zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Wet langdurige zorg (Wlz) bent u wel een eigen bijdrage verschuldigd.

De hoogte van deze eigen bijdrage wordt berekend door het CAK en is onder andere afhankelijk van uw leeftijd, huishouden, inkomen en vermogen. Meer informatie over de eigen bijdrage vindt op de website van het CAK. Hier vindt u ook een rekenhulp om de hoogte van uw eigen bijdrage zelf uit te kunnen rekenen.

Het klantcontactcentrum van Proteion is op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur bereikbaar via 088-850 00 00 (lokaal tarief). Buiten deze tijden zijn wij op dit telefoonnummer alleen bereikbaar voor spoedvragen. U kunt uw vraag ook stellen via info@proteion.nl of via het contactformulier.

Heeft u onverwacht zorg nodig of op een ander moment dan gepland? Of wordt u onverwacht opgenomen in het ziekenhuis? Dan kunt u ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken via 088-850 00 00.

Voor alle andere vragen zij wij van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur bereikbaar via 088-850 00 00, via info@proteion.nl of via het contactformulier.

Heeft u een andere vraag?

Heeft u een andere vraag?
Bel ons klantcontactcentrum
(ma-vr 8.00-18.00 uur)
of neem contact op via onderstaande mogelijkheden:

Vragen?

Stel ze aan ons klantcontactcentrum

088 - 850 00 00

(maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur)

Bel mij terug
Contact